تبلیغات نامتعارف در آذربایجان‌شرقی

با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی انتخابات مجلس، تبلیغات نامتعارف نامزدها بیشتر به چشم می‌خورد و کارشناسان فضای مجازی را در این زمینه موثر می‌دانند.

مهر: «در را باز کردم؛ آقایی یک دفترچه داد و گفت: این بیمه نامه خانه شما است». این را یکی از ساکنان شهرک ولیعصر تبریز می‌گوید. او تنها شهروند خوش شانس محله نیست، لطف یکی از نامزدهای انتخاباتی شامل حال همه همسایه‌هایش در مجتمع شده است، کاندیدای دیگری در یکی از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی با کفن منقش شده به شعار در انزار عمومی حاضر شده و سخنرانی کرده است.

کارهای عجیب و غریب برای کسب رأی؛ حالا تبلیغات انتخاباتی نامزدان مجلس در ایران، وارد مرحله جدیدی شده است. مرحله‌ای که شاید در ۱۰ دوره گذشته کمتر دیده شده است. هر کس هرچه دارد رو می‌کند؛ حتی شیرین کاری‌هایی مثل خوانندگی و رقص.

«تقصیر فضای مجازی کم نیست.» این نظر یک فعال فضای مجازی است.

مهدی پور ابراهیمی معتقد است، کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال موضوعات متفاوت هستند و نامزدهای انتخاباتی این را خیلی خوب فهمیده‌اند.»

او به خبرنگار مهر می‌گوید: دیگر شعارها و پوسترهای تکراری و کلیشه‌ای خریدار ندارد. متأسفانه مردم ما چیزهای عجیب و غریب را بیشتر دست به دست می‌کنند.»

این کارشناس از فعالان فضای مجازی و آنها که مدیریت صفحات پرمخاطب را بر عهده دارند، می‌خواهد که برای افزایش بازدید یا اعضای خود، تبلیغات نامتعارف و غیرقانونی نامزدها را بازنشر نکنند و می‌گوید: این به ضرر همه مردم تمام می‌شود.

البته کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این باره هشداری جدی داد که اگر نامزدان انتخاباتی به تبلیغات نامتعارف روی بیاورند، شورای نگهبان صلاحیت آنها را دوباره بررسی می‌کند و این ممکن است به صدور عدم صلاحیت و مجازات تعیین شده در قانون بینجامد.

مردم هم گلایه دارند؛ یکی از شهروندان تبریزی اعتراض خود را با خبرنگار مهر در میان می‌گذارد. علی محسن زاده که در محله دوه‌چی تبریز ساکن است، می‌گوید: «به نظر من این کارهایی که نامزدهای انتخابات انجام می‌دهند ضد تبلیغ است و شور انتخاباتی را نه تنها افزایش نمی‌دهد، بلکه می کاهد.»

او اضافه می‌کند: باید به صورت قانونی با این تبلیغات عجیب و غریب برخورد شود، ما نماینده‌ای می‌خواهیم که از حق ما دفاع کند، دردی از دردهای ما کم کند، البته نه با شومن بازی!

برخی از نامزدها هم شام و ناهار توزیع می‌کنند. اخباری که از مناطق کم برخوردار شهر به دست می‌رسد، حاکی از اقدامات برخی از کاندیداها و خریدن رأی با یک وعده شام و ناهار است. کاری که مردم خوب می‌دانند ولی کارشناسان سیاسی «پوپولیستی» می‌خوانند.

کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که هواداران یک نامزد انتخاباتی از پشت وانت بار به طرف مردم ساندویچ پرتاب می‌کنند؛ اطراف این وانت بار جای سوزن انداختن نیست. مردم هم دست و پا می‌شکنند.

میرعلی پوری که یک کارشناس سیاسی است و در این باره اظهاراتی دارد. او در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: انتخابات به مردم این فرصت را می‌دهد که درباره آینده خود تصمیم بگیرند؛ چیزی که پیش از انقلاب اسلامی خوابش را هم نمی‌دیدیم.»

او معتقد است، بیشتر مشکلاتی که مردم در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشی از انتخاب‌های هیجانی و احساسی است و بیشتر اوقات چوب فریب تبلیغات غیرواقعی نامزدها را خورده‌ایم.

این کارشناس می‌گوید: اگر بتوانیم نماینده‌ای برای خود انتخاب کنیم که بتواند به دور از فضای تبلیغاتی و پوپولیستی اقداماتی عملی انجام بدهد، اما بعدها اقدامات خود را برای مردم بازگو کند، قطعاً توسعه و آبادانی آرزویی محال و یک شعار کلیشه‌ای نخواهد بود.

مظلوم نمایی، شیوه جدیدی است که در تبلیغات نامتعارف کاندیداها دیده می‌شود. برخی ویدئوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند تعدادی از نامزدها برای اینکه خودشان را از مردم نشان بدهند، داراهایی خود را اعلام کرده و حتی در فرم‌های مختلف رسانه‌ای نمایان می‌سازند.

یکی از نامزدها در کلیپی می‌گوید «اگر پدرم زنده بود، می‌توانستم ستاد خوبی برای خودم برپا کنم». مردم این را دیدند و در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. نوشتند: «در تأیید صلاحیت‌ها شاید دقت بیشتری می‌شد؛ آیا همه اینها که تأیید صلاحیت شده‌اند، واقعاً صلاحیت دارند؟»

حدود ۲ روز تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است. هر چه به موعد پایان تبلیغات نزدیک می‌شویم، صدای بلندگوهای میتینگ‌های نامتعارف تبلیغاتی نامزدها بیشتر به گوش می‌رسد. حالا مردم تصمیم می‌گیرند چه کسی را به عنوان نماینده خود راهی بهارستان کنند.

آیا کسانی که از همین حالا قانون را زیر پا می‌گذارند، قانونگذاران خوبی خواهند بود؟ …

بهنام عبداللهی

ارسال نظر