×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه‌های خبری

true
   دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸  
it is true
true
true
دهن کجی دومین جشنواره فیلم تبریز به مخاطبان و فیلمسازان

عصر ۱۷ اسفند ماه ۹۷ در حالی دومین جشنواره فیلم تبریز به کار خود پایان داد که اما و اگر ها و سوالات بسیاری برای مخاطبان و تماشاگران و فیلمسازان حاضر در جشنواره در پی داشت و متاسفانه به منوال گذشته نتوانست از حواشی به دور بماند! جشنواره ای که طبق اعلان چندین باره متولیان آن قصد دارد در آینده در ابعاد جهانی با جشنواره هایی چون کن و برلین و ونیز رقابت کند آیا شایسته است که بدیهیات امر برگزاری جشنواره در آن، آنهم در مرزهای استانی بدینگونه دچار حاشیه و نقصان شود؟
شاید قبل از برگزاری دومین جشنواره فیلم تبریز نیز قابل حدس بود که وقتی دبیر جشنواره ای علیرغم حمایت های همه جانبه از سوی بانیان و حامیان جشنواره چند روز مانده به آغاز برگزاری آن به ناگاه و با دلایلی غیر موجه استعفا می دهد و در وسط راه به بیراهه می زند، بَلَم دو ساله جشنواره فیلم تبریز آنچنانکه باید به ساحل نخواهد نشست، اما انتخاب دبیر جدید در اسرع زمان نگرانی های جامعه فیلمسازی آذربایجان شرقی را تا حدی کاست لیکن متاسفانه در ادامه فرآیند برگزاری جشنواره شرایط آنگونه که می بایست ادامه پیدا نکرد و این جشنواره نیز دچار حواشی متعدد گشت!

اگر از مشکل فنی پخش فیلم ها و عدم کیفیت مطلوب سالن اکران و وضعیت نا به هنجار محل برگزاری کارگاه های تخصصی و نیز شرایط نامطلوب به لحاظ ایمنی و استاندارد مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز و ناهماهنگی های مختلف در بطن برگزاری جشنواره که انگار جز لاینفک برگزاری چنین اتفاقاتی در تبریز شده است بگذریم به اتفاقات نادر و البته غیر قابل تصوری می رسیم به مانند:

– حذف سلیقه ای چند فیلم معرفی شده از سوی هیئت انتخاب به بخش مسابقه تحت عنوان ممیزی های محتوایی، در حالیکه برخی از آن فیلم ها اتفاقا در گستره ی مرزهای جمهوری اسلامی ایران در جشنواره های معتبر ملی مختلفی علاوه بر اکران جوایزی را نیز به خود اختصاص داده اند و اتفاقا برای حضور در آن جشنواره ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش داشته اند!

– یا در پدیده ای جالب بر می خوریم به اهدای جایزه به مدیر اجرایی جشنواره که به حق می بایست اولین دیگری به نام تبریز به ثبت رساند، حال اگر بتوان قبول کرد که به خاطر بعضی دلایل غیر حرفه ای ارائه شده از سوی دبیرخانه برگزاری جشنواره، عوامل برگزاری جشنواره خودشان نیز در رقابت حاضر باشند آیا میتوان پذیرفت که مدیر اجرایی یک جشنواره ای در آن جشنواره جایزه ای را دریافت کند؟!

– یا بر می خوریم به قانون شکنی دبیرخانه برگزاری جشنواره به نحوی که برگزار کنندگان حتی به قوانین و مقررات مطروحه خود در فراخوان جامه عمل نپوشانده و به این ترتیب باعث حضور چند فیلم در بخش مسابقه می شوند که طبق مقررات مشروحه در فراخوان نبایستی به مرحله رقابتی وارد می شدند!

– یا مواجه می شویم با حذف بعضی از جوایز درج شده در فراخوان جشنواره آن هم بدون دلیل موجه و ارائه ادله از سوی دبیرخانه یا هیئت داوران!

– یا شاهد می شویم بر برگزاری غیر استاندارد آیین افتتاحییه و به طبع آن برگزاری ناهماهنگ آیین اختتامییه!

– و یا در اوج ناباوری و با متوسل شدن به داوری سفارشی بر می خوریم به نادیده گرفتن فیلم های قابل اعتنا و موفق حاضر در این دوره جشنواره همچون “سرسام”، “قارلی یوللار”، “سازاق”، “قارا یول”، ” سلاخ “، “کل به جز”، ” بالام ” و “تا پای جان” و… که پیش از این در جشنواره های ملی و بین المللی معتبر علیرغم حضور توانسته اند خوش بدرخشند!

آنچه اشاره شد تنها بخشی از مواردی بود که در اثنای برگزاری دومین جشنواره فیلم تبریز سوال هایی را در ذهن مخاطبان و فیلمسازان به بار نشاند که به زعم نگارنده و با توجه به سبقه ی پیشین این سوال ها نیز به مانند سوالات و نقطه نظرات مطرح شده در گذشته به باد فراموشی سپرده خواهند شد و چه بسا شاید به مثال گذشته برچسب خودخواهی و کینه توزی نیز به منتقدان این اتفاق و اتفاقاتی از این دست زده شود! اما اینکه چرا جشنواره ها و آیین های هنری و فرهنگی برگزار شده در تبریز اعم از جشنواره های فیلم و تئاتر و موسیقی و هنرهای شهری و سمپوزیوم ها و غیره همیشه دچار حاشیه و منیت و باند بازی می شوند و در اکثر موارد نارضایتی های بی شمار و به حقی از سوی اهالی آن هنر شکل می گیرد و هنر این شهر را رو به زوال می کشاند و یا چرا به جای بهره گیری از افراد صاحب تخصص و کاربلد در امر برگزاری چنین رویدادهایی متولیان امر انتخاب ها و انتصاب های غیره کارشناسی را انجام داده و ریسمان امور را به افراد غیر حرفه ای و بدون سابقه ی معتبر می دهند؟

سوال هایی است که اتفاقا بایستی از سوی مدیران و متولیان فرهنگ و هنر شهر تبریز که به استناد تاریخ مهد فرهنگ و هنر بوده است پاسخ داده شود و به جد در جهت مصون ماندن از تبعات اتفاقات ناشیانه ی اینچنینی و ایجاد همدلی و همراهی صمیمانه تر و به دور از حب و بغض های احساسی و تعصبی بین اهالی هنر تعابیری اندیشیده و اجرا شود.

*** علی میرزایی / فعال عرصه سینما و هنرهای تجسمی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false



ارسال