قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز ثابت ماند

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با همراهی شرکت های ریلی، قیمت بلیت قطار در نوروز امسال افزایش پیدا نکرد.

به نقل از ایرنا، «سید حسن موسوی» عصر امروز در مراسم افتتاح قطارهای مسافری ۵ ستاره نور، در نشستی خبری افزود: قیمت بلیت قطار از سال ۹۴ تا تیرماه امسال افزایش نیافت و تیرماه ۱۰ درصد به قیمت ها افزوده شد.
وی ادامه داد: برای ایام نوروز ۲ میلیون و ۱۰ هزار صندلی قطار برای جا به جایی مسافران در نظر گرفته شده و تاکنون ۷۰ درصد از بلیت های نوروزی به فروش رفته است.
معاون شرکت راه آهن اظهار داشت: شرکت های ریلی مسافری، از ابتدای امسال تا اول اسفند، ۵۳ میلیارد تومان تخفیف برای جذب مسافر اعمال کرده اند.

موسوی اظهار داشت: مجموع اقتصاد ریلی در اقتصاد ملی به دلیل صرفه جویی در حمل و نقل، کاهش تلفات جاده ای، مسایل زیست محیطی و هزینه های ناشی از نگهداری سود ده است.
وی افزود: با این حال این اقتصاد برای خود شرکت های ریلی مسافری سود ده نیست و به همین دلیل، راه آهن از این شرکت ها هزینه دسترسی دریافت نمی کند و هزینه لوکوموتیو را نیز تا ۵۰ درصد اخذ می کند.
موسوی گفت: امیدواریم در سال ۹۸ تسهیلاتی ارزان قیمت برای شرکت های ریلی مسافری پیش بینی شود تا بتوانند ناوگان خود را نوسازی کنند.

وی به پیشنهاد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین قطعات این شرکت ها به هیات دولت اشاره کرد و ادامه داد: منابع ارزی مورد نیاز در مجموع ۳۰ میلیون دلار است.
به گفته موسوی، ۴۰ درصد از قطعات قطارهای مسافری از خارج کشور تامین می شود، با این حال سیاست راه آهن حمایت از بومی سازی است.

وی ضریب اشغال راه آهن در مسیرهای مختلف را ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در کشورهای پیشرفته حدود ۵۵ درصد است؛ بنابراین به لحاظ ضریب اشغال مشکلی نداریم اما مجبوریم برای حمایت از قشرهای متوسط و ضعیف قیمت ها را به صورت دستوری پایین نگه داریم.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به اینکه بلیت قطارهای ۵ ستاره سقف قیمت ندارد، تاکید کرد: قیمت بلیت این قطارها بر اساس تقاضای تعیین می شود اما این قیمت نباید از سه برابر قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره بیشتر باشد.
موسوی با اشاره به اینکه سیاست راه آهن افزایش کمی و کیفی در جا به جایی مسافر است، افزود: امسال نسبت به پارسال ۱۳٫۸ درصد افزایش در جا به جایی مسافر داشتیم که در بخش حومه ای این عدد ۱۹٫۸ و در بخش بین شهری ۱۱٫۷ درصد بوده است.

وی از رتبه بندی قطارهای مسافری خبر داد و گفت: بر این اساس قطارها به ۴ تخته ۳، ۴ و ۵ ستاره، ۶ تخته ۲ و ۳ ستاره و قطارهای صندلی و تندرو ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم می شوند و مسافران در زمان خرید بلیط می تواند درجه ستاره قطار را بر روی بلیت خود مشاهده کنند.

ارسال نظر