والیبال تبریز در آستانه غیبتی دیگر

با نزدیک شدن به نیمه دوم سال می توان چنین گفت که بحث ورزش های سالنی و به خصوص لیگ رشته های والیبال و بسکتبال در بین عموم داغ می شود.

مهدنیوز – سرویس ورزش: با نزدیک شدن به نیمه دوم سال می توان چنین گفت که بحث ورزش های سالنی و به خصوص لیگ رشته های والیبال و بسکتبال در بین عموم داغ می شود.
این یادآوری در حالی رخ می دهد که متاسفانه در ورزش آذربایجان با این همه موفقیت و تشکیلات عریض و طویل حرف و سخنی در خصوص حضور یک تیم برای نمایندگی تبریز در سوپرلیگ والیبال شنیده نمی شود.
این روزها در حالی والیبال به دست فراموشی سپرده شده است که مطابق انتظار هیچ فرد یا سازمانی در موعد مقرر پیشنهادی برای در اختیار گرفتن امتیاز این تیم را نداد و جالب آن که حتی اگر این امتیاز به صورت رایگان نیز عرضه می شد بعید بود کسی وارد این عرصه برای اقدامی عملی شود.
از بین تمامی تیم هایی که از باشگاه شهرداری برای فروش و واگذاری معرفی شدند تنها امتیاز دسته اولی فوتبال به رقم یک و نیم میلیارد تومان واگذار شد که آن هم رقم قابل توجهی به شمار نمی آید.
به هر صورت باشگاهی که ذره ذره و طی دو دهه ساخته و پرداخته شد یک شبه از بین رفت و البته هیچ کسی نیز پاسخگوی اتفاقی که چون سیلی بنیان کن ورزش حرفه ای تبریز را در نوردید نشد.
با این مقدمه باید به موضوع و راهکار پیشنهادی نشریه کشور جهت تیمداری در رشته والیبال بپردازیم ؟ در این خصوص می توان به شرایط یک اسپانسر که همیشه در عرصه ورزش حضوری موقت ولی پر رنگ دارد اشاره کنیم.
یکی از برندهای تولیدی سراسری ایران اخیراً در مسابقات انتخابی المپیک – روسیه هزینه سنگینی را برای تبلیغ صرف کرده است که شامل تبلیغات الکترونیکی کنار زمین در سالن محل برگزاری ، زیرنویس و تیزر در صدا و سیما را شامل می شود.
روی سخن اینجاست که همین برند می تواند امتیاز تیم شهرداری را در اختیار بگیرد و با نام همان تولیدی خود در سوپرلیگ شرکت کند تا ضمن آن که خدمتی به ورزش شهر می نماید ، همچنین نام و عنوان معتبری را که با هزینه های گزاف در صدا و سیما به نمایش در می آورد به سمت ورزش و تیمداری معطوف نماید تا از امکانات رایگان رسانه ای بهره مند شود.
در عین حال همکاری دو برند با نصب نام تجاری بر روی پیراهن و پشت آن نیز می تواند عملیاتی برای تیمداری ایده آل در سطح اول والیبال کشور باشد ؟ آنجا که مدیر این برند با هواپیمایی آتا برای نوشتن عنوان تبلیغی بر روی پیراهن به شرط تامین بلیت های سفر در طول لیگ به توافق برسد که در این صورت بخش عظیمی از هزینه ها می تواند تامین گردد.
معتقدیم وقتی که یک برند همواره در عرصه های قهرمانی که توجهات به سمت تیم ها جلب می شود حضور دارد پس این حضور به معنای علاقمندی از فضا و شرایط حاکم بر ورزش می باشد و ایضاً در همین زمینه زمانی که می بینیم همان طرف برای تبلیغ برند خود هزینه های زیادی را صرف می نماید پس چرا نباید پیشنهاد حضور در عرصه تیمداری را به او ندهیم !؟ حضوری که بی شک با توجه به شرایط ورزش و میدان آزاد تبلیغ و قرار گرفتن در راس توجه افراد جامعه ، کارکرد آنی و بدون هزینه تبلیغی را عملیاتی می کند.
همین که نام این برند به عنوان یک تیم حاضر در لیگ پخش زنده خواهد شد ، در برنامه های تحلیلی – تخصصی والیبال مطرح می شود و در تمامی مبادی خبری ورزشی می توان این نام و عنوان را در صدر اخبار شنید و دید را باید به عنوان موارد مثبت و تبلیغی با کمترین هزینه مستقیم بیان داشت که می تواند فراتر از مبحث پولی آگهی دادن تاثیرات تبلیغی داشته باشد.
در این صورت هم ورزش و ورزشکاران یک رشته پرطرفدار تبریز از این حضور منتفع خواهند شد و هم مالک آن برند قادر خواهد شد تا بدون هزینه در رسانه های دیداری – شنیداری و نوشتاری مطرح شود.
والیبال آذربایجان شرقی و تبریز برخلاف سایر همنام های حاضر ( شهرداری ورامین و ارومیه ) در لیگ برتر والیبال از حمایت عنوان و برند شهرداری بی بهره خواهد بود و این راهی است که با توجه به انجام آن در سایر شهرها ابهام و سئوالی بزرگ را در ذهن مردم تبریز باقی خواهد گذاشت ؟ این پرسش که قانون شهرداری ها و شوراها در کل ایران یکسان می باشد و چگونه است که در تبریز این قوانین تغییر می یابد اما در شهرهای به مراتب کوچکتر از آن می توان برای والیبال هزینه میلیاردی کرد و حتی برای مسابقات برون مرزی نیز تیمی با همین نام را اعزام نمود؟!
در پایان باید بنویسیم که بعد از ادوار اولیه لیگ برتر که اتفاقاً نماینده تبریز ( موتوژن ) طی آن عنوان ارزشمند نایب قهرمانی را بدست آورد ، والیبال تبریز وارد دوره رکود و بدون تیمداری در سطح اول توپ و تور شد ، روندی که گویا این روزها باید بار دیگر آن را شاهد باشیم ، چرا که دوره غیبتی دیگر برای والیبال تبریز تازه آغاز شده است !؟ امید که چنین مباد.

*** نادر عبدل زاده

ارسال نظر