×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه‌های خبری

true
   پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸  
it is true
true
true
کودکان کار فضای مجازی یا چهره برتر استان به انتخاب یک رسانه! / علی فرهاد

مهدنیوز – روزهای پایانی سال، کاربران فضای مجازی با بمبارانی از نظرسنجی های مختلف از رسانه های رسمی و غیررسمی کشور مواجه می شوند. به طوریکه هر کس به فراخور سلیقه خود، تلاش می کند تا چهره برتر سال را در روزهای پایانی هر سال تعیین کند. یکی از رسانه های خاص آذربایجان شرقی نیز به دلایل مختلف که خارج از حوصله این یادداشت است، اقدام به انتخاب چهره برتر فضای مجازی و افرادی که در فضای مجازی استان تاثیرگذار بودند کرد. مسابقه ای نابرابر بین یک خانم با صفحه ۵۰۰ هزار نفری که تنها هنر زندگی اش را می توان در به دنیا آوردن فرزندان سه قلو و توان بالای مالی برای به رخ کشیدن زندگی اش، عنوان کرد با ۲ امام جمعه و تعدادی دیگر از فعالان مجازی که شاید تعداد فالورهای هر کدام به ۲۰ هزار نفر هم نمی رسید. نظرسنجی که با اعتراض بسیاری از افرادی که در لیست قرار داشتند و گلایه این افراد برگزار شد.

اگر از مضحک بودن این نظرسنجی و نظرسنجی های مشابه بگذریم، به نکته عمیق تری می رسیم. اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که اگر توان مالی بالایی داشته باشید، زاییدن و فرزند دار شدن هم می تواند، ابزار موجهی برای درآمدزایی و کسب شهرت بیشتر شود و سه قلو زاییدن که خوشبختانه یا بدبختانه آمار این نوع زایمان ها در کشور رشد بالایی داشته است نیز به یک امتیاز بدل می شود. امتیازی که اگر با امتیاز ثروتمند بودن و داشتن زندگی سطح بالا همراه شود، می تواند شما را به یک صفحه اینستاگرامی بین ۵۰۰ هزار یا یک میلیون فالور برساند. نکته جالب اینکه برای داشتن این میزان فالور به داشتن هیچ هنر یا ویژگی مثبت دیگری نیاز ندارید. البته اگر شما مادر یک هفت قلو هم باشید اما جزو اقشار کم برخوردار جامعه باشید، این شانس را از دست خواهید داد.

فضولی کردن در زندگی دیگران و به خصوص افراد ثروتمند این روزها به یک تفریح مجازی در کشور تبدیل شده است. همه مایی که با حداقل حقوق زندگی می کنیم، دوست داریم بدانیم که افراد ثروتمند چه می خورند، چه می پوشند، تعطیلات به کجا می روند، دکوراسیون منزلشان چگونه است و هزاران سوال دیگر که توسط صاحبان پیچ های گفته شده به مبسوط ترین شکل ممکن پاسخ داده می شود. آن ها شما را در خانه خود می گردانند. به اتاق خوابشان می برند و در این جامعه سرشار از محدودیت ها، با رفتار و پوشش  بسیار راحت، فضا را برای فضولی و چشم چرانی مجازی فالورها مهیا می کنند.

در کشوری که قانون محکمی برای استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی ندارد، این کودکان به ابزاری تبدیل می شوند که می توانند جلب توجه های مجازی را چند برابر کنند. مادر سه قلوهای تبریزی، بسیار علاقمند است که کودکان خود را به معرض نمایش بگذارد و این هنر خلاقانه خود را به رخ دیگران بکشد! مادر یا مادرانی که فرزندان خود را بسیار دوست دارند. بهترین و گرانترین لباس ها را به آنها می پوشانند و همیشه سرگرم بازی با کودکان خود هستند.

این کودکان کار با کودکان کار خیابانی از نظر پوشش تفاوت هایی دارند اما بیشتر روانشناسان کودک در کشورهای پیشرفته تفاوتی بین این دو قائل نیستند و هر دو مورد را در رده کودکان بدسرپرست قرار می دهند. بر اساس نظریه متخصصان حقوق کودک نیز، والدین با انتشار عکس و فیلم فرزندان خود در فضای مجازی در واقع حریم شخصی کودک را نابود می‌کنند، در حالی که حق تصمیم‌گیری در این خصوص با والدین نیست.

*** علی فرهاد / سردبیر

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false



ارسال