والی کارکشته و استانداری ویژه، ۲ مطالبه جدی مردم غیور آذربایجانشرقی از دولت رئیسی و وزارت کشور است.
مهد نیوز – احد نقششورسپهر: با عبور تدریجی از هیاهوهای مربوط به انتخابات، استقرار دولت سیزدهم و آغاز فعالیت وزرای جدید، حالا انتخاب استانداران سراسر کشور به یکی از مهمترین و اصلیترین مسائل سیاسی و مدیریتی استان تبدیل شده است.
فارغ از آن که موضوع ارتقاء جایگاه سیاسی استان آذربایجانشرقی به عنوان یکی از استراتژیکترین و مهمترین استانهای کشور، مورد پیگیری و مطالبه جدی از دولت است، انتخاب و معرفی گزینه نهایی برای “شمس العماره” یا همان کاخ استانداری نیز از اهم موضوعات این روزهای استان به شمار میرود.
در حال حاضر و بر اساس خبرهای رسیده از مجمع نمایندگان استان، بالغ بر 20 گزینه برای تصدی کرسی استانداری آذربایجانشرقی مطرح شده است که در میان این اسامی، برخی چهرههای شاخص مدیریتی فعلی و سابق استان، گزینههای انقلابی و جوان، مدیران کشوری و ملی نیز به چشم میخورد.
از استانداری ویژه تا والی کارکشته
فارغ از طرح و بیان تک تک اسامی گزینههای مطرح برای تصدی پست استانداری، آنچه مهمتر و اولاتر از هر چیزی باید مورد توجه دولت محترم و حتی مجمع نمایندگان استان در روند رایزنیها و بررسی شرایط و توانمندیهای مدیریتی کاندیداها قرار گیرد.
مساله تحقق مطالبه ارتقاء جایگاه استانداری آذربایجانشرقی به “استانداری ویژه” از یک سو و انتخاب مدیر و استانداری در حد و اندازههای این جایگاه برای ایجاد تغییر و تحولات بنیادی در اداره استانی حساس همانند آذربایجانشرقی از سوی دیگر است؛ استانداری که هم کارکشته باشد، هم معتقد به فسادستیزی باشد و هم بتواند با تکیه بر نیروی جوانی، تجارب مدیریتی قبلی، روابط بالادستی و تعاملات ملی و استانی، مدیر انقلابی به معنای واقعی باشد.
استاندار بومی یا غیربومی؟
یکی از دغدغهها و مطالبات عمده ناظران و کارشناسان مسائل سیاسی و مدیریتی استان و حتی رسانهها در فصول و مقاطع انتخاب استاندار یا دیگر مدیران استانی در ادوار مختلف استقرار دولتهای جدید، موضوع بومی بودن مدیران منصوب در راس مدیریتهای کلان استان بوده و این دغدغه همچنان نیز مورد پیگیری است.
با این حال آنچه در کنار بومی گزینی مدیران استانی به عنوان یکی از فکتهای ایدهآل همواره مورد غفلت قرار میگیرد، شاخصهای اصلی و کلیدی دخیل در انتخاب مدیران، به ویژه استانداران است، بدین معنی که جدای از بومی بودن، شاخصهایی همچون سوابق مدیریتی، تجربه، تخصص، شناخت، پاکدستی و مقبولیت، توان ظرفیتسازی، عملگرایی، تعامل، برنامهمحوری و هوش استراتژیک نیز از جمله مهمترین شاخص ها و ملاکهای دخیل در انتخاب استانداران باید مورد توجه دولت، وزارت کشور، مجمع نمایندگان استان و طیفهای سیاسی دخیل در معرفی گزینههای این پست قرار گیرد.
مروری بر انتصابات ۲ دهه اخیر استانداران آذربایجانشرقی نشان میدهد که تقریبا همه استانداران این ایام، بهجز یکی ۲ نفر، همگی چهرههایی غیر تبریزی و حتی غیر استانی بودهاند و اگر ملاک موافقان بومی گزینی استانداران، تبریزی یا استانی بودن اصالت مدیران بوده باشد، این مطالبه به هر دلیلی، توسط دولت های اصلاحات، عدالت خواه و تدبیر و امید مورد توجه قرار نگرفته است.
هرچند از منظر کارآمدی و موفقیت نسبی استانداران سابق و اسبق آذربایجانشرقی در همه این ادوار نیز فارغ از بومی یا غیر بومی بودن، نقدهای جدی نیز بر کارکرد برخی از استانداران وارد بوده است.
ارتباطات فرااستانی و ملی
تردیدی نیست که استانداران به جهت نمایندگی عالیه دولت در استانها از یک سو و حجم انبوهی از مطالبات، مشکلات و چالشهای منطقهای پیش رو از سوی دیگر، باید از حیث برخورداری از تعامل و ارتباطات فرااستانی و ملی با بدنه دولت، شخص رئیس جمهور، وزرا، معاونتهای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و حتی مجلس، دارای ظرفیتها و قابلیتهای بالایی بوده و بتوانند به پشتوانه همین ارتباطات و تعاملهای بالادستی، ضمن جذب اعتبارات و حمایتهای ملی و کشوری، نقش محوری در پیشبرد اهداف و برنامههای مدیریتی خود و تحقق مطالبات و خواستههای شهروندان ایفا کنند.
آذربایجانشرقی به عنوان یکی از استراتژیکترین استانهای کشور که به عنوان دروازه اروپایی ایران، قطب صنعتی، فرهنگی، علمی، فناوری، پزشکی و درمانی و سیاست از جایگاه ویژهای برخوردار است، نیازمند انتخاب و معرفی استانداری است که بتواند با درک جایگاه و موقعیت استان و در کنار آن، اشرافیت و شناختی کامل از ظرفیتهای این منطقه، مقبولیت و تعاملات بالادستی خود را در راستای تسریع در روند توسعه و پیشرفت جهشی استان بسیح کند.
بی تردید، استاندار آینده آذربایجانشرقی، بدون برخورداری از ارتباطات بالادستی در بدنه دولت، به ویژه وزارت کشور، مجلس، سازمانها و نهادهای دولتی دیگر نخواهد توانست موفق بوده و مدیری شایسته برای تحقق اهداف و برنامههای خویش باشد.
گزینه مجمع نمایندگان یا دولت؟
اینکه استاندار جدید آذربایجانشرقی در نهایت از بین گزینههای معرفی شده مجمع نمایندگان استان یا طیفهای سیاسی و ستادهای انتخاباتی دکتر رئیسی برگزیده خواهد شد یا دولت راسا دست به انتخاب گزینه مورد نظر خود خواهد زد، از آن دست موضوعاتی است که هنوز مشخص نیست؛ با این حال تجربه ادوار مختلف نشان داده است که غالبا دولت ها در انتخاب نماینده ارشد خود، حداقل برای آذربایجانشرقی راسا تصمیم گرفته و مدیری را انتخاب و معرفی کردهاند که خارج از دایره گزینههای اعلامی و پیشنهادی مجمع نمایندگان استان بوده است.
این در حالی است که اساسا به واسطه جایگاه نظارتی و تقنینی مجلس و نمایندگان، آنگونه که “متفکر آزاد” عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده تبریز نیز معتقد است، نفس معرفی گزینه برای مدیریتهای استانی توسط نمایندگان، نوعی نقض غرض و نافی مسوولیت نظارتی نمایندگان است؛ چراکه استاندار یا مدیر پیشنهادی نمایندگان، آنگونه که باید و شاید، در بوته نقد، بازخواست، مطالبه و پرسش نمایندگانی که وی محصول اجماع ایشان است، قرار نخواهد گرفت.
فسادستیزی، شاخص اصلی
مساله مبارزه با فساد و برخورد قاطع با ویژهخواری و نیز اصلاح رویههای مدیریتی در سطح کلان کشور در راستای استقرار عدالت و در کنار آن، بهبود وضعیت کسب و کار، تولید، اشتغال، معیشت و رفع محدودیتها و محرومیتها، شاخصترین محور شعارها و برنامههای دولت سیزدهم به شمار میرود و بدیهی است که چینش و گزینش مدیران، وزرا و کارگزاران دولتی در تمامی استانها نیز باید بر اساس اعتقاد و نزدیکی فکری مدیران دولتی با این اهداف و برنامهها صورت گیرد.
بر همین اساس، گزینه نهایی استانداری آذربایجانشرقی در کنار دیگر شاخصها، توانمندیها و ظرفیتهای فردی و مدیریتی، میبایست معتقد به اصل فسادستیزی، به عنوان اصلیترینشاخص مدیریتی منطبق بر برنامههای دولت و مطالبات مردمی باشد تا بتواند به تعاملی همسو با دولت و مقبولیت نزد مردم دست یابد.
جوان و انقلابی بودن
بسترسازی برای ورود نیروهای جوان به بدنه مدیریتی و سیاستگذاری کشور و حمایت از این آرمان که منشور و مانیفست اصلی و محوری بیانیه گام دوم انقلاب که دربرگیرنده منویات ابلاغی مقام معظم رهبری نیز است در قاموس دولت سیزدهم بهطور جدی دنبال می شود، اقدامی که آغازگر نقشآفرینی موثرتر جوانان انقلابی و متخصص ایران اسلامی در لایههای مدیریتی، سیاستگذاری و اجرایی کشور است.
این اصل به عینه میتواند در روند انتخاب و معرفی استاندار جدید آذربایجانشرقی از بین گزینههای مطرح این پست، مورد توجه و عمل جدی دولت و وزارت کشور بوده و هم راستا با طرح تبدیل استانداری آذربایجانشرقی به “استانداری ویژه”، زمینهساز تحولات بعدی مدیریتی و توسعه محور استان نیز گردد.
به تعبیر دیگر، پوستاندازی و هوای تازه مدیریتی در استان، مطالبهای جدی است که امید است با انتخاب استانداری از طیف جوانان خلاق و دارای کارنامه روشن و قابل دفاع برای “شمس العماره” تبریز، محقق شود.
سخن آخر
تردیدی نیست که با توجه به شناختی که از برنامهها، شعارها و اهداف کلان دولت محترم و شخص رئیس جمهور سراغ داریم، نه تنها تحقق استانداری ویژه برای این استان دور از دسترس نیست بلکه انتخاب و معرفی استانداری که حائز این شرایط و ظرفیتهای مدیریتی باشد نیز، تحققپذیر خواهد بود.
والی کارکشته و استانداری ویژه، ۲ مطالبه جدی مردم غیور آذربایجانشرقی از دولت رئیسی و وزارت کشور ایشان است./فارس