مجری طرح راهآهن میانه-بستان آباد- تبریز از درآمد سالانه ۳.۲ هزار میلیارد تومانی این پروژه ریلی برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داد و گفت: این مسیر ظرفیت حمل ۱۴ میلیون تن بار ترانزیتی از شرق به غرب را دارد.
حمید علی محمدزاده مجری طرح راهآهن میانه-بستان آباد- تبریز در گفتوگو با خبرنگاران، درباره میزان درآمدزایی راهآهن میانه- تبریز و نقش آن در شاخصهای اقتصادی کشور اظهار کرد: پروژه ریلی میانه- تبریز علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، در صورت بهرهبرداری و رسیدن به ظرفیت کامل، ۳.۲ همت در سال برای کشور آورده خواهد داشت که ۲.۵ همت آن از نوع کاهش خسارات است.
وی با اشاره به ترافیک بالا در جادههای موازی این خط ریلی که شمال جاده میانه- تبریز و آزادراه زنجان- تبریز میشود، گفت: با زیر بار ترافیک رفتن راهآهن میانه- تبریز حدود ۱.۴ میلیون کامیون و اتوبوس و حدود ۷۰۰ هزار دستگاه سواری از جادههای موازی کم میشود که به دنبال آن سوانح جادهای و خسارات فوتی و جرحی نیز کاهش مییابد.
وی افزود: در محورهای موازی راهآهن میانه- تبریز به طور متوسط ۱۲۷ نفر در سال فوت میشوند و با هر فوتی در جادهها، حدود ۸ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور وارد میشود، به این ترتیب با کاهش تصادفات و فوتیها و جرحیهای ناشی از سوانح بخش قابل توجهی از هزینههای کشور کم خواهد شد.
کاهش ۱۱۰ میلیون لیتری سوخت
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور صرفهجویی در مصرف سوخت را از دیگر آثار مثبت این پروژه ریلی برای کشور دانست و افزود: با افتتاح این مسیر، مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۱۰ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت، با احتساب متوسط قیمت ۱۵ هزار تومانی سوخت، ۱.۵ همت در سال آورده از صرفهجویی سوخت خواهیم داشت.
وی به نقش راهآهن میانه- تبریز در کاهش آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها افتتاح این خط ریلی به میزان یک هزار و ۱۹۰ تن از آلایندگیها کاهش خواهد داد که با در نظر گرفتن تلفات بالای ناشی از آلودگی هوا در کشور، نقش آن دوچندان خواهد شد.
۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ترانزیتی/ جابهجایی ۱۴ میلیون تن بار
مجری طرح راهآهن میانه-بستان آباد- تبریز کاهش در ادامه به درآمدهای ترانزیتی این مسیر ریلی اشاره کرد و توضیح داد: از مجموع درآمد ۳.۲ همتی ۷۰۰ میلیارد تومان آن متاثر از درآمدهای ترانزیتی است.
وی با بیان اینکه معمولا ۷۰ درصد بار روی ریل، بار ترانزیتی در نظر گرفته میشود، افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ترانزیتی ذکر شده علاوه بر ظرفیت جابجایی بار داخلی در این خط ریلی است.
علی محمدزاده ظرفیت حمل بار ترانزیتی راهآهن میانه- تبریز را ۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: حمل ریلی هر تن بار ترانزیتی حدود یک دلار درآمد برای کشور دارد.
جابهجایی 4 میلیون مسافر
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: ظرفیت جابهجایی مسافر برای راهآهن میانه- تبریز تا ۴ میلیون نفر در سال خواهد بود.
علی محمدزاده خاطر نشان کرد: اشتغالزایی مستقیم این طرح ۴۴۰ نفر برآورد شده و برای یکهزار و ۸۰۰ نفر هم اشتغالزایی غیز مستقیم داشته است./فارس