• آخرین
  • در جریان
  • همه
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

خط یک به آخر رسید، اما مترو به ایستگاه نرسید/ حکایت دیگری از افتتاح‌های ویترینی!

خرداد 1, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

۱۷ مصدوم زلزله سراب ترخیص شدند

خرداد 2, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

فرمول پاداش صرفه جویی برق/ همه مشترکان خانگی برق تبریز مشمول طرح پاداش صرفه‌جویی می‌شوند

خرداد 2, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

تغییر زمان و مکان تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان

خرداد 2, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید هدفمند و مستمر باشد

خرداد 2, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

تشکیل بانک سلول‌های بنیادی خون‌ساز/ 2 برابر شدن اهداکنندگان عضو در آذربایجان‌شرقی

خرداد 2, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

نمایش‌های جشنواره تئاتر رضوی از تنوع موضوعی خوبی برخوردار هستند

خرداد 2, 1402
پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

پرداخت 21 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به خانواده های چندقلو/ 1728 خانواده آذربایجانی فرزندان چند قلو دارند

خرداد 2, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای سازمان هواپیمایی برای لغو پروازهای چارتری تهران به تبریز

خرداد 1, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

برگزاری اردوی 2 هفته‌ای تراکتور در ترکیه/ حضور سه مربی لالیگا در کنار خمز

خرداد 1, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

1521 مورد عمل‌ پیوند عضو در تبریز/ 30 درصد پیوندهای شمال‌غرب

خرداد 1, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند

خرداد 1, 1402
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد

قرارگاه طرح ملی کالا برگ الکترونیک در آذربایجان شرقی تشکیل شد

خرداد 1, 1402
جمعه, تیر 20, 1404
  • ورود
مهدنیوز
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مهدنیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تیتر۱

خط یک به آخر رسید، اما مترو به ایستگاه نرسید/ حکایت دیگری از افتتاح‌های ویترینی!

توسط مدیر
خرداد 1, 1402
در تیتر۱, سیاسی, گزارش
0
مادر شهیدان «سلیمی مقدم» در هریس آسمانی شد
543
سهام
1.6k
بازدیدها
Share on FacebookShare on Twitter

خط یک متروی تبریز در حالی به گفته مسئولان و با برگزاری مراسم افتتاح رسمی پس از ۲۱ سال به بهره‌برداری رسیده که مشاهدات میدانی حاکی از فعالیت کامل تنها ۱۲ ایستگاه از ۱۸ ایستگاه آن است و ۶ ایستگاه پایانی آن از جمله ایستگاه میدان قونقا تنها بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ کار می کنند و در باقی ساعات مسافران با در بسته مترو در این ایستگاه ها روبرو می‌شوند.

مهد نیوز – تبریز – حسن عبدالهی: متروی تبریز، پروژه ای که با مراجعه به تارنمای سازمان قطار شهری تبریز و حومه درباره آن چنین آمده که با توجه به حجم وسیع مسافرت های درون شهری و ضرورت استفاده از سیستم حمل ونقل ریلی در جهت کاهش مشکلات ترافیکی این کلانشهر موضوع مطالعه واحداث قطار شهری آن نخستین بار دی ۱۳۶۹ روی میز مجلس نشینان رفته و پس از وقفه ای یک دهه ای سرانجام سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تأسیس و مطالعات امکان سنجی خطوط آن اواخر ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی احداث خط یک قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۱ و پس از تصویب در جلسة بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور آغاز شده و احداث سایر خطوط درون شهری و خط حومه ای تبریز–  سهند شامل چهار مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری با طول تقریبی ۲۰ کیلومتر از تبریز به شهر جدید سهند در جلسه شصت وپنجم شورای عالی ترافیک و در دی ۱۳۸۵ به تصویب رسیده است.

خط یک متروی تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گولی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و ۲۹ بهمن، خیابان امام خمینی، میدان کهن (محققی سابق)، باغ گلستان (قونقا) و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود که فاز نخست این خط از ایستگاه ائل گولی تا ایستگاه استاد شهریار در شهریور ۱۳۹۴، فاز دوم از ایستگاه استاد شهریار تا ایستگاه میدان ساعت با یک ایستگاه عبوری در میدان قطب در سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری و پاییز ۱۳۹۸ نیز ریلگذاری کل خط یک تا پایانه لاله به اتمام رسید و بهمن ماه ۱۳۹۸ همزمان با قیام تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز فاز سوم خط یک نیز با چند ایستگاه عبوری از ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه نور در شهرک نور لاله مورد بهره برداری قرار رفت.

البته این حکایت معمول و قابل دسترس در مورد متروی تبریز و تنها خط یک آن در فضای اینترنت و اخبار و اطلاعات رسانه ای مرسوم و معمول است اما واقعیت روزمره این پروژه را باید در سطح شهر و ایستگاه های مترو و استفاده کنندگان از خدمات این سامانه حمل و نقلی جستجو کرد، سامانه ای که با اعلام شهردار تبریز با افتتاح ایستگاه «قونقا» در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ خط یک آن پس از ۲۱ سال تکمیل شده است، البته نکته جالب در این خصوص نیز ترتیب افتتاح و بهره برداری از ایستگاه های خیک یک متروی تبریز است به گونه ای که ایستگاه ۱۵ خط یک سوم آبان و ایستگاه شماره ۱۴ واقع در گازران نیز در پنجم آذر ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده اند.

افتتاح ایستگاه قونقا

یعقوب هوشیار شهردار تبریز در آیین افتتاح ایستگاه قونقا با بیان اینکه قدردان پیگیری های مستمر  استاندار آذربایجان شرقی برای تامین مالی قطار شهری تبریز هستیم، گفته بود: تلاش مدیریت شهری این بود که تمام ایستگاه های خط یک مترو تبریز امسال آماده مسافرگیری شود که با عزم راسخ کارکنان مجموعه در کنار حمایت های بی دریغ اعضای شورای اسلامی شهر تبریز این اتفاق مبارک به وقوع پیوست.

افتتاح ایستگاه گازران

این اظهارات و البته مانورهای رسانه ای در زمان افتتاح ایستگاه قونقا و به نوعی تکمیل خط یک در حالی انجام شد که بعد از 21 سال از آغاز پروژه متروی تبریز، در عمل از 18 ایستگاه این خط تنها 12 ایستگاه از ائل گلی تا میدان کهن ( سه راه امین ) به صورت کامل فعال هستند و طبق مشاهدات میدانی شش ایستگاه بعدی از سه راه امین  تا شهرک نور لاله روزانه تنها از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر کار می کنند و در بقیه ساعات مسافران با در بسته این ایستگاه ها روبرو می شوند و در واقع ادعای تکمیل و بهره برداری از خط یک مترو تبریز در حد ساخت ایستگاه هایی بدون قطار و مسافر محقق شده است.
بهترین عنوان برای این سبک و سیاق از بهره برداری پروژه ها می تواند «افتتاح ویترینی و نمایشی» باشد، معضلی که مربوط به دیروز و امروز پروژه های نیمه تمام و بر زمین مانده تبریز و مدیریت شهری فعلی و سابق نبوده و تنها گزارش ها و یادداشت های منتشر شده در خبرگزاری فارس در چند سال گذشته به وضوح نشان می دهد که چنین رویکردی یکی از مهمترین آفات و علل بیماریِ عقب ماندگی این کلانشهر دیروزها به ویژه در حوزه عمرانی است.

 ایستگاه قونقا از جمله ۶ ایستگاه مترو تبریز که هر روز از ساعت ۱۰صبح تا ۱۲ ظهر( روزانه ۲ ساعت) به مسافران ارائه خدمات می دهد

البته وضعیت فعلی خط یک مترو تبریز تنها نمونه ای در دسترس از نتایج بهره برداری های ویترینی و نمایشی پروژه هاست، پروژه هایی مانند مترو، مسیر ویژه دوچرخه سواری، روگذرهای فاقد توجیه فنی، خطوط بی آر تی فاقد آسفالت و بهسازی های حداقلی و نظایر اینها که با هزینه های میلیاردی برای گشودن کلاف سردرگم ترافیک شهر اولین ها اجرا می شوند اما در نهایت خود به واسطه ضعف های اجرایی این کلاف را بی سر و ته تر از قبل می کنند.

 حادثه در دی 1399 در مترو تبریز با خسارت میلیاردی

با وضعیت فعلی فعالیت ایستگاه های خط یک (وضعیتی که مشابه آن را در سال های قبل تر و در بوق و کرنای رسانه ای هنگام بهره برداری از ایستگاه‌های شهید بهشتی (چهارراه منصور) و میدان ساعت و آن هم بدون مسافرگیری و به صورت نمایشی نیز شاهد بوده ایم) می توان گفت پروژه متروی تبریز عملاً پس از ۲۱ سال عقیم مانده و نتیجه  این عقیم و عقب ماندگی و افتتاح های صوری( توسط حین روحانی رئیس جمهور سابق) را علاوه بر تضییع حقوق شهروندان در اتفاقاتی مانند تصادف واگن مترو تبریز به وضوح و ملموس ترین حالت ممکن می توان دید، اتفاقاتی که علاوه بر تحمیل هزینه های  مضاعف مادی، تبعات به مراتب منفی تری به دنبال دارد و آن چیزی نیست جز تخریب اعتماد عمومی نسبت به امور اجرایی و مدیریتی و تبدیل فرصت های خدمتی به تهدیدات اجتماعی./فارس

برچسب ها: افتتاح‌های ویترینیمتروی تبریز
اشتراک گذاری217توییت136اشتراک گذاری54
مدیر

مدیر

مهدنیوز
تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت

تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ایجاد حساب جدید!

Fill the forms below to register

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم