عضو شورای شهر تبریز گفت: در تبریز از حضور گردشگر می ترسیم و نحوه برخورد با مسافرانی که قصد خرید دارند و از این طریق به لحاظ مالی برای شهر صرفه اقتصادی دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مهد نیوز، روح الله دهقان نژاد امروز در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری و بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: امروز بحث گردشگری برندی است که از باب اقتصادی و درآمدزایی مورد توجه بسیاری از کشورها در جای جای جهان است.
وی اضافه کرد: همیشه از ترکیه و موفقیت این کشور در گردشگری اسم برده شده است اما پتانسیل موجود در کشور ما پتانسل بسیار بالایی است که مورد توجه قرار نمی گیرد.
دهقاننژاد ضمن اشاره به برخی از محلهای حضور گردشگران تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه ظرفیتهای بزرگی به برخی از افراد داده شده و هیچ بهره برداری از این اماکن، جهت کسب درآمد نمی شود.
وی گفت: خانههای تاریخی بسیاری در دست ماست که متاسفانه نمیتوانیم حتی این خانهها را در سطح کشور خودمان به کسی بشناسانیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ذائقه خوش خوراکی مردم شهر تبریز و اهمیت به نوع غذاهای پخته شده در این شهر است که می توان از مزه های خاص این غذاها برند ایجاد کرده و گردشگر جذب کرد.
وی در بخش دیکری از سخنان خود اظهار داشت: در تبریز از حضور گردشگر می ترسیم و نحوه برخورد با مسافرانی که قصد خرید دارند و از این طریق به لحاظ مالی برای شهر صرفه اقتصادی دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ضمن انتقاد از ادغام سازمان گردشگری با سازمان فرهنگی واجتماعی و ورزشی تصریح کرد: اینجا سوالی مطرح است که با ادغام سازمان حیاتی همچون گردشگری و ایجاد سازمانی فربه در نتیجه آیا عملکرد مورد لزوم را از سازمان تازه تاسیس شاهد خواهیم بود؟
دهقاننژاد با اشاره به گزارش ارایه شده اضافه کرد: باید برای تبریز باکس مشخصی در حیطه اقدامات موثر در حوزه کردشگری آماده شود و با این موارد نوشته شده در مورد گردشگری تبریز نمیتوان کار خاصی انجام داد.
وی اضافه کرد: باید با ۱۰-۱۵ کارشناس گردشگری کار کارشناسی انجام دهیم و اقدامات شهرهای همسان را بررسی و پیاده سازی کنیم.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه این برنامه برنامه ای پنج ساله است، تصریح کرد: در این میان نگاه تبریز و شهروندان به گردشگری و گردشگر را نیز باید تقویت کنیم.
دهقاننژاد گفت: با همکاری دیگر ارگانهای همسو، بصورت چندجانبه در ایجاد و تغییر برخی عادتها و نگاه ها اقدام کنیم.
وی با اشاره به تاثیر جریان هنر و تبلیغات افزود: این تاثیرگذاری را میتوان از جریان و هنر با ساخت انیمیشن و فیلم و … ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار گفت: در خصوص موزه استاد سرابی، متاسفانه در ارزیابی از موزه استاد سرابی بسیار قیمت نازلی گذاشته شده که میراث فرهنگی به این موزه ارزش بیشتری قایل است.
سیدکاظم زعفرانچیلر افزود: ما در بحث کار دو نوع رفتار داریم، استراتژی و تاکتیک، موارد ذکر شده در خصوص گردشگری هر دو نوع را شامل میشد.
وی با بیان اینکه گزارشات بصورت مکتوب به اعضا جلسه نیز ارایه شود تاکید کرد: در صورت عدم ارایه مکتوب موضوعات مورد بحث در جلسه، فرصت تمرکز در خصوص مباحث را از میان میبرد.
احد صادقی عضو شورای شهر تبریز گفت: شهرداری مجموعه ای است که خود درآمد کسب کرده و بر اساس آن بودجه مورد نیاز شهر را تامین می کند.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه درآمد محدود و نیازها بیشمار است تصریح کرد: اگر نیازها را اولویت بندی نکنیم نمیتوانیم به جایی برسیم.
صادقی ادامه داد: این برنامه، برنامهای جامع و تکمیل است اما بر اساس اولویت دسته بندی نشده است.
وی با اشاره به موضوع کمبود بودجه اضافه کرد: در این خصوص میتوان پروژههای مرتبط با مباحث گردشگری را در بودجه های عمرانی جایگزین کرد و یا برخی مناطق را معیین اجرای این پروژه ها کرد.
صادقی با بیان اینکه آنچه بیش از موارد دیگر مد نظر است مدیریت گردشگری است و نه ورود به احداثات و موضوعات مرتبط با ساخت و سازها، اظهار داشت: تصور میکنم در حوزه گردشگری این مقدار بودجه مورد نظر بهتر است تنها به مدیریت گردشگری تخصیص یابد و نه احداثات احتمالی.
وی اضافه کرد: مجموعه ای از دیگر سازمانها و معاونتها نیز میتوانند در اجرای برنامههای گردشگری مثمر ثمر باشند و باید به اقتصاد گردشگری توجه ویژه شود.
با موضوع گزارش اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز پیرامون نقشه راه گردشگری تبریز با در نظر گرفتن طرح فرصتها، چالشها و راهکارهای صنعت گردشگری تبریز برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سرپرست اداره گردشگریِ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در این خصوص گزارشی ارایه کرد./فارس