• آخرین
  • در جریان
  • همه
کم رنگ بودن نگاه تجاری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان

کم رنگ بودن نگاه تجاری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان

دی 26, 1400
قیمت مصوب زولبیا و بامیه در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام شد

قیمت مصوب زولبیا و بامیه در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام شد

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

برنامه اتوبوس‌های تبریزگردی

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

تاکسی‌های “از من بپرس” پاسخگوی سوالات مسافران بهاری تبریز

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

آغاز سال ۱۴۰۲ با رؤیت هلال ماه رمضان و مقارنه ۲ جرم‌ آسمانی/حضور ارباب حلقه‌ها در کنار ماه کامل

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

دستاوردهای آذربایجان شرقی در سالی که گذشت

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

برنامه اصلی دولت در سال جدید کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۲؛ سال «مهار تورم و رشد تولید»

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

تراکتور در سالی که گذشت

فروردین 1, 1402
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

پایان رویای 21 ساله تبریزی‌ها

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

کدام شعر «پروین اعتصامی»‌ مورد توجه رهبر انقلاب است

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

اصطلاح و روایت « آذربایجان پیشرو» از گفتمان امام (ره) آغاز شده است

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

ارسال ۴۴ اثر هنری از سراسر کشور برای ساخت المان در تبریز

اسفند 28, 1401
پنجشنبه, فروردین 3, 1402
  • ورود
مهدنیوز
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مهدنیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی یادداشت

کم رنگ بودن نگاه تجاری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان

توسط مدیر
دی 26, 1400
در یادداشت
0
کم رنگ بودن نگاه تجاری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان
494
سهام
1.4k
بازدیدها
Share on FacebookShare on Twitter

شرکت های دانش بنیان برای کسب این عنوان باید از پروسه بسیار سخت ارزیابی که توسط کارشناسان مورد تایید انجام می شود، عبور کنند. دقت و وسواسی که در این زمینه وجود دارد، شایسته تقدیر است و باعث می شود که اعتماد به این پروسه افزایش یابد. اما در بررسی و تحلیل طرح های دانش بنیان شکست خورده به وفور می توان به طرح های درخشان با بار علمی برخورد کرد که در مسیر تجاری سازی شکست خورده اند. در واقع تجاری سازی را می توان پاشنه آشیل شرکت ها و طرح های دانش بنیان و فناور عنوان کرد که بخشی از این فقدان نیز به نحوه بررسی کارشناسان در زمان اعطای عنوان دانش بنیان برمی گردد.
یکی از تفاوت های کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه را باید در زمینه تجاری سازی طرح ها و پژوهش ها دانست. در کشورهای پیشرفته درصد بالایی از پروژه ها به مرحله تجاری سازی می رسند و حتی این مرحله را تا جهانی سازی پیش می برند. این در حالیست که در کشورهای در حال توسعه شاهد کم بودن این آمار و پروژه های بیشماری هستیم که در مرحله تحقیق بسیار عملیاتی بوده اما در مرحله تجاری سازی به طور کامل کنار گذاشته می شوند.
بخشی از این فقدان به خود شرکت های دانش بنیان و فناوران برمی گردد. این شرکت ها و مجموعه ها معمولا از افرادی شکل می گیرند که در حوزه های تخصصی خود، جزو برترین های علمی، دانشگاهی و صنعتی هستند. طبیعتا این افراد دید تجاری ندارند و از علوم تجاری سازی، بازاریابی و فروش بی بهره هستند. متاسفانه هیچ اجبار یا نیازی نیز به اضافه کردن چنین فرد متخصصی در حوزه فروش و بازار نیز در ابتدای کار نمی بینند. آن ها معمولا روی پروسه تحقیق، نمونه سازی و تولید متمرکز می شوند و زمانی احساس نیاز می کنند که محصول تولید شده ولی در مرحله تجاری سازی با مشکل جدی روبرو هستند. گاهی در این مرحله می توان به اضافه کردن متخصصین، مشکل را حل کرده و یک محصول یا طرح را از شکست نجات داد اما در بیشتر مواقع نیز گریز از شکست امکان پذیر نیست و به اصطلاح کار از کار گذشته است.
در این میان نباید از نقش تیم های ارزیاب در این شکست ها نیز به سادگی گذشت. تیم های ارزیاب و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند نیز تماما از کارشناسان حوزه مورد تخصص خود و از افراد دانشگاهی و علمی انتخاب می شوند تا بتوانند نظر قاطعی در مورد طرح ها بدهند. اگرچه این موضوع باعث افزایش کیفی شرکت های دانش بنیان شده است اما جای خالی افراد متخصص بازار و تجاری سازی در کنار این کارشناسان علمی و دانشگاهی احساس می شود.
شاید زمان آن رسیده است که ارزیابی شرکت های دانش بنیان با ترکیبی از تیم های علمی و متخصصین تجاری سازی انجام شود و یا این ارزیابی به صورت دو مرحله مجزا برای تعیین سطح علمی و امکان سنجی از نظر تجاری سازی و بازاریابی صورت گیرد. هزینه هایی که دولت برای شرکت های دانش بنیان و فناور انجام می دهد اگرچه از نظر بسیاری از افراد کافی نیست اما هزینه بالایی در طول سال است که اگر درست مصرف شود، نتیجه آن ظرف چند سال با تجاری سازی و جهانی سازی محصولات مشخص می شود. اگر هدف نهایی حمایت از دانش بنیان ها را شکوفایی اقتصاد در نظر گرفته ایم، پس مجبوریم از پروژه ها و طرح هایی حمایت کنیم که صد در صد قابلیت تجاری سازی و فروش دارند.

علی ابراهیمیان

برچسب ها: ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیانتجاری سازیعلی ابراهیمیان
اشتراک گذاری198توییت124اشتراک گذاری49
مدیر

مدیر

مهدنیوز
تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت

تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ایجاد حساب جدید!

Fill the forms below to register

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم