• آخرین
  • در جریان
  • همه
اجرای ۱۰ پروژه کلان تبریز در سال ۱۴۰۲

تحول بزرگ در شمال غرب کشور با احیاء راه آهن جلفا – نخجوان

بهمن 13, 1401
قیمت مصوب زولبیا و بامیه در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام شد

قیمت مصوب زولبیا و بامیه در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام شد

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

برنامه اتوبوس‌های تبریزگردی

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

تاکسی‌های “از من بپرس” پاسخگوی سوالات مسافران بهاری تبریز

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

آغاز سال ۱۴۰۲ با رؤیت هلال ماه رمضان و مقارنه ۲ جرم‌ آسمانی/حضور ارباب حلقه‌ها در کنار ماه کامل

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

دستاوردهای آذربایجان شرقی در سالی که گذشت

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

برنامه اصلی دولت در سال جدید کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۲؛ سال «مهار تورم و رشد تولید»

فروردین 1, 1402
تراکتور در سالی که گذشت

تراکتور در سالی که گذشت

فروردین 1, 1402
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

پایان رویای 21 ساله تبریزی‌ها

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

کدام شعر «پروین اعتصامی»‌ مورد توجه رهبر انقلاب است

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

اصطلاح و روایت « آذربایجان پیشرو» از گفتمان امام (ره) آغاز شده است

اسفند 28, 1401
مربی تراکتور، دستیار موقت قلعه‌نویی شد

ارسال ۴۴ اثر هنری از سراسر کشور برای ساخت المان در تبریز

اسفند 28, 1401
پنجشنبه, فروردین 3, 1402
  • ورود
مهدنیوز
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
مهدنیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اقتصادی

تحول بزرگ در شمال غرب کشور با احیاء راه آهن جلفا – نخجوان

توسط مدیر
بهمن 13, 1401
در اقتصادی, تیتر۱
0
اجرای ۱۰ پروژه کلان تبریز در سال ۱۴۰۲
491
سهام
1.4k
بازدیدها
Share on FacebookShare on Twitter

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: برای افزایش فعالیت گمرک باید خط آهن جلفا – نخجوان احیاء شود تا منابع مالی مورد نیاز برای احیاء تجارت تاریخی در این منطقه فراهم گردد.‌

مجید کیانی امروز در نشست با مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با بیان اینکه حال و آینده منطقه آزاد ارس به میزان فعالیت گمرک بستگی دارد، اظهار داشت: بازگشایی راه آهن جلفا – نخجوان و رونق فعالیت‌های گمرکی نه تنها برای ارس، بلکه برای شمال غرب کشور تحول‌آفرین خواهد بود.‌

وی افزود: برای افزایش فعالیت گمرک باید خط آهن جلفا – نخجوان احیاء شود تا منابع مالی مورد نیاز برای احیاء تجارت تاریخی در این منطقه فراهم گردد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه جلفا در طول تاریخ هویت تجاری معتبر داشته و در عصر معاصر نیز زیرساخت‌های عظیم گمرک و راه آهن ایجاد شده است، متذکر شد: در دهه‌های اخیر به دلیل فروپاشی شوروی و مناقشه کشورهای همسایه، تجارت و ترانزیت رونق سابق را از دست داده و بخش مهمی از خطوط ترانزیت ریلی در جمهوری خودمختار نخجوان تعطیل شده است.‌

وی تصریح کرد: بازگشایی خط آهن جلفا – نخجوان و راه اندازی مسیر ترانزیت شمال – جنوب با قدمت بیش از یک قرن سهل‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی ایران به بازارهای بزرگ اوراسیا و اروپا خواهد بود.‌

مجید کیانی توضیح داد: جلفا تا سال ۱۳۷۰ به واسطه انبارها و تنها خط‌آهن برقی کشور، بزرگترین پایانه صادراتی و وارداتی، و یکی از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور با جابجایی سالانه چهار میلیون تن بار از خط آهن جلفا – نخجوان را در اختیار داشته و با فعالیت و تردد بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودروی ترانزیتی و تخلیه ۴۰۰ واگن بار در انبارهای عمومی گمرک جلفا، این منطقه بعنوان مجهزترین منطقه با زیرساخت‌های ریلی و گمرکی و بزرگترین مرکز انبارداری و ناوگان ترانزیتی ایران مطرح بوده است.‌

وی بازگشایی خط آهن جلفا – نخجوان را یک مسیرگشایی برای دسترسی به منطقه قفقاز و بازار اوراسیا و اروپا دانست و اظهار داشت: متاسفانه بعد از فروپاشی شوروی ۲۹ کیلومتر از خط آهن همجوار رود ارس در خاک نخجوان تعطیل شده است و زیرساخت‌های گمرکی و ریلی ما به ارزش میلیاردها دلار بدون استفاده سودآور باقی مانده است. برای احیاء این مسیر باید بسیج راه آهن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت خارجه شکل بگیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به کمبود زمین برای شرکت‌های صنعتی، گفت: توسعه همه جانبه و روزافزون منطقه آزاد ارس از یک سو و اراضی وسیع و بدون استفاده راه آهن در مناطق مهم شهری، جلفا را به بن بست کشانده است.‌

وی از چالش جدی و کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس خبر داد و عنوان کرد: ما برعکس سایر شهرهای کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم که یکی از تبعات نبود اراضی با کاربری‌های مهم از جمله مسکن و ضعف اقامت در منطقه است./فارس

برچسب ها: راه آهن جلفا - نخجوانشمال غرب کشور
اشتراک گذاری196توییت123اشتراک گذاری49
مدیر

مدیر

مهدنیوز
تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • دانش و فناوری
  • فرهنگی و هنری
  • گزارش
  • یادداشت

تمامی حقوق این سایت متعلق به جامعه تحلیل خبری مهد نیوز می باشد.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ایجاد حساب جدید!

Fill the forms below to register

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم