نقش رسانههای محلی در تمام نقاط کشور به شکل عام و در شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در روند فرهنگسازی در کشور به شکل خاص نیازمند بررسی هر چه بیشتر، آسیبشناسی همچنین تقویت اثربخشی در لایههای مختلف اجتماع است.
مهد نیوز – فرینوش اکبرزاده: زندگی انسان امروز بیش از هر زمان دیگر مرهون تلاش فعالان عرصه خبر و اطلاعرسانی است و این امر با توجه به جریان توفنده توسعه امکانات ارتباطی، هر روز شکلی جدید به خود میگیرد.
روز خبرنگار به عنوان نمادی برای تجمیع و تمرکز فعالیتهای رسانهای، فرصتی مغتنم برای شناخت و بازنویسی تحولات فنی و تخصصی است که ضرورت دارد در افق حرفهای این حوزه، دیده شده و برای رسیدن به دامنههای آن، تلاش شود.
اطلاعرسانی آگاهانه، دقیق، اخلاقمدار، حرفهای و بههنگام به خصوص در سطح شهرهای مختلف کشور و در جوامع محلی میتواند زمینههای لازم برای تبیین آموزههای مختلف و کاهش آسیبهای کهن و نوظهور زندگی اجتماعی را فراهم آورد.
از اینرو میتوان ادعا کرد، رسانههای محلی، قدرتهای در حال ظهور، جامعه در حال توسعه ما با گستره تاثیرگذاری منطقهای، ملی و فراملی هستند، از این رو شایسته است سیاستگذاران و برنامهریزان کلان کشور به نقش رسانههای محلی به عنوان پایههای آگاهسازی، همدلی آفرین و امیدبخش توجهی بیشتر داشته باشند و زمینه تقویت هر چه بیشتر این نهادها را به خصوص از لحاظ کیفی فراهم آورند.
در این شرایط، رسانههای محلی با توجه به سطح تماس گسترده با مردم شهرها و روستاهای منطقه خود، با عنایت به مقبولیت از سوی شهروندان میتوانند بازوی مهمی برای پیشبرد اهداف توسعه اجتماعی باشند.
تهیه انواع نشریات محلی، بازدید از رسانههای مجازی محلی و بومی و مقبولیت آنها، نشانگر این موضوع است و در برخی موارد با در نظر گرفتن ویژگیهای جمعیتی و افراد ساکن در منطقه، شاهد رقابتی حرفهای بین این رسانهها و موارد مشابه هستیم.
این رویکرد نشان میدهد که بومیگرایی، توجه به ارزشهای بومی و توسعه در بسترهای محلی، دارای اهمیت ویژه است و نظر مساعدی درا ین خصوص از سوی عموم وجود دارد.
با این نگاه، نقش رسانههای محلی در تمام نقاط کشور به شکل عام و در شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در روند فرهنگسازی در کشور به شکل خاص نیازمند بررسی هر چه بیشتر، آسیبشناسی همچنین تقویت اثربخشی در لایههای مختلف اجتماع است.
اگر بگوییم مطبوعات و رسانههای شهر اولینهای ایران همیشه در حال رشد و توسعه هستند، راه را برای رفع کاستیهای این حوزه بستهایم؛ میشود حس کرد که فضای رسانهای ما به روزمرگی عادت کرده، هدف بلندمدتتری نسبت به حضور در مجامع خبری و نقل شنیدهها به شکلی دور از خلاقیت و جذابیت وجود ندارد و به شدت نیازمند بهبود کیفی همپای توسعه کمی این حوزه هستیم.
از دیگر سو، ورود نیروهای جوان تحصیلکرده، خوش فکر و مشتاق میتواند زمینه را برای ایجاد تغییر در فضای فعلی فراهم آورد و گامی باشد برای بازگرداندن جایگاه، مقبولیت و افزایش رقبت و اعتماد عمومی نسبت به رسانههایی که دامنه انتشارشان از مرزهای یک شهر یا یک استان فراتر نمیرود، اما زبان گویای مردمان ساکن در همان منطقه هستند.
همچنین افزایش چشمگیر حضور بانوان در عرصه فعالیتهای نوشتاری و تصویری، توانسته فضای کلی رسانههای مکتوب و دیجیتال محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و موجب ورود و پرداخت به دغدغههای این قشر از شهروندان نیز شده است.
در موقعیت فعلی، ضمن تائید اهمیت و تاثیرگذاری حضور نیروهای جدید و خوش فکر در عرصه رسانه، لزوم توجه هرچه بیشتر به مساله آموزش مستمر، تخصصگرایی، ایجاد نظام قوی رسانهای و حمایتهای منطقی و موثر به عنوان راهکاری برای پاسخ دادن به نیاز جامعه مطرح میشود.
رشد روزافزون رسانههای جدید، تولد پر تعداد شهروند خبرنگارهایی فعال و افزایش امکانات ارتباطی، امکان تبدیل شدن به وزنههایی برای آینده اطلاعرسانی شهر را دارند میتواند مایه دلگرمی تمام فعالان این حوزه باشد به شرطی را زمینههای لازم برای آموزش و بهرهگیری از توان این قشر فراهم شود.
اتفاقی که به مدد رخدادهایی همچون برگزاری دورههای آموزشی، تعیین شرایط خاص همکاریهای رسانهای، برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای تخصصی و مانند آن دور از انتظار نیست.
با این چشمانداز، دور نیست روزی که رسانههای شهر اولینهای ایران مسیر صعودی حرکت خود به سمت اثرگذاری، تخصصگرایی، مخاطب محوری و شناخت روز نیازهای جامعه را به سرمنزل مقصود برسانند./فارس